Inför resan

Innan du bokar din resa rekommenderar vi dig att ta del av våra resevillkor.
Här nedan följer annan information som kan vara bra att känna till inför resan.
Du är alltid välkommen att kontakta oss per telefon 08-701 67 80 eller
e-post info@promedlemsresor.se.

Att boka en resa med PRO Medlemsresor

För att boka en resa via internet, klickar du på BOKA DIN RESA-knappen under respektive resepresentation på vår hemsida. En ny ruta öppnas, där fyller du i Avresedatum och Antal resenärer. Sedan kommer ett nytt fönster där du väljer Avreseort och Hytt/Rumskategori. Du fyller i resenärernas namn, födelsedata och eventuella rabatter samt utflykter. När du klickat på fortsätt fyller du i dina kontaktuppgifter samt information om nära anhörig. Slutligen bekräftar du din bokning.

När du bokat en resa via vår hemsida, får du en bokningsbekräftelse skickat till din e-postadress. I och med detta är din bokning bekräftad och bindande. Från det att du har bokat en resa har du 10 dagars öppet köp och därefter ska anmälningsavgiften för resan vara inbetald, förutsatt att du bokat din resa tidigare än 40 dagar innan avresan. Anmälningsavgiften är från 1500 kr per person och ska betalas senast 10 dagar efter bokning. Vid bokning senast 40 dagar före avresa betalas hela resans pris direkt.

Avbeställningsskydd

Om något oförutsett inträffar som gör att du måste avboka en förbetald resa rekommenderar vi att du tecknar en avbeställningsförsäkring i samband med din bokning som gäller om resan måste avbokas p.g.a. sjukdom. Kontakta valfritt försäkringsbolag.

Betalning och faktura

Tänk på att samtliga priser som anges är frånpriser. Pris på valt avresedatum anges vid bokningstillfället.

Vänligen använd om möjligt de bifogade inbetalningskorten som skickas med bokningsbekräftelsen. Det går även bra att betala med bank- eller kreditkort via vår hemsida.

Biljetter och färdhandlingar

I den bekräftelse som du får när du bokat din resa framgår vilka färdhandlingar som gäller. Färdhandlingar sänds med post cirka 7-10 dagar innan avresa. Många flygbolag använder idag elektroniska biljetter då du checkar in med ID-handling/pass. Du ansvarar själv för att uppgifter om namn, adress, telefonnummer samt flyg/båt, avresedag och tid stämmer på bekräftelsen. Det är mycket viktigt att stavningen av ditt namn överensstämmer med ditt pass. Kostnad kan uppstå vid sen korrigering.

Bokningsbekräftelse

När du bokat din resa får du en bokningsbekräftelse med alla relevanta uppgifter om resan. Läs den noga! Med bokningsbekräftelsen medföljer information inför din resa. Det är viktigt att du tar del av informationen innan du reser och kontaktar din resesäljare om något är oklart.

Tillsammans med bokningsbekräftelsen får du två inbetalningskort, ett för anmälningsavgiften och ett för slutbetalningen.

Deltagarförteckning

Vi delar ej ut någon deltagarförteckning. Önskar du hålla kontakt med någon resenär efter hemkomsten, är det viktigt att du själv begär att få kontaktuppgifter under resans gång.

Europeiskt sjukförsäkringskort

Beställ gärna det Europeiska sjukförsäkringskortet, det sk EU-kortet, och ta med dig på din resa. Du beställer kortet hos Försäkringskassan på deras hemsida; www.forsakringskassan.se. Fullständiga regler för att få vård får du hos Försäkringskassan.

Flygtider och reslängd

Flygtider är alltid preliminära och kan utan förvarning justeras av flygbolagen. Tänk på detta vid bokning av eventuell tåg- eller flyganslutning till avreseorten eller slutdestinationen. Se till att ha god tidsmarginal och boka av- och ombokningsbara biljetter, då ingen ersättning utgår för eventuell kostnad i samband med flygtidtabellsförändring eller inställd resa.

Flera av våra resor startar på kvällen första dagen och avslutas på morgonen den sista dagen. Den angivna reslängden omfattar därför inte alltid hela dagar.

Funktionshinder

De flesta av flodkryssningsfartygen är ej utrustade med hiss. Bussarna har ej lyftanordningar. Våra färdledare får inte, på grund av skaderisk, lyfta eller bära funktionshindrade resenärer eller deras bagage. Klarar du dig inte på egen hand måste du ha någon med dig som kan hjälpa dig. Om du använder rullstol, rollator eller har annat rörelsehandikapp är det ett krav (bland annat hos respektive flygbolag och rederi) att du meddelar detta direkt vid bokningen. Våra resesäljare kan ge rekommendationer om en viss resa.

Hälsobestämmelser

Inför din avresa, läs mer på UD resklar för din destination.

Färdledare/Värdinnor

På många av våra resor medföljer vår egen färdledare eller finns på plats. Under vistelsen finns färdledaren tillgänglig och hjälper till med tolkning och genomför aktiviteter. Är du inte tillfreds med något gällande din resa bör du kontakta färdledaren så att eventuella problem åtgärdas direkt på plats.

Måltider och måltidsdryck

I de resor där måltider är inkluderat i resans pris avser detta vanligtvis från middag på ankomstdagen till frukost på avresedagen. Om du har önskemål om specialkost, måste detta meddelas i god tid innan avresan. Det framförs som önskemål till flygbolag, rederier och hotell. Garanti för att sådan kost alltid serveras kan inte ges. Är du allergisk mot gluten bör du ta med eget bröd.

Måltidsdrycker och förfriskningar ingår inte i priserna om detta inte särskilt anges.

Pass och visum

Det är varje resenärs ansvar att ha med sig pass som är giltigt enligt de regler som gäller för landet. I de fall visum erfordras anges detta i respektive resas resfakta. Om du inte har svenskt medborgarskap kan andra visumregler gälla. Var vänlig informera våra resesäljare vid bokningstillfället. Det är viktigt att ditt namn och dess stavning i din bokningsbekräftelse och visumansökan helt överensstämmer med ditt pass. Vid sen ändring kan det tillkomma en ändringsavgift.

Programändringar

Vänligen notera att vi reserverar oss för ändringar utanför vår kontroll. Det fastlagda dagsprogrammets dagar kan ändra ordning och en programpunkt kan ändras till annan likvärdig på grund av omständigheter vi inte rår över.

Reseförsäkring

Res aldrig utomlands utan en ordentlig reseförsäkring. Det är inte alltid som hemförsäkringen eller ditt kreditkort automatiskt ger ett fullgott reseskydd. Som resenär hos PRO Medlemsresor ansvarar du för att ha en fullgod sjuk- och olycksfallsförsäkring för hela reseperioden och det är viktigt att kontrollera försäkringsvillkoren då det kan ske förändringar.

Resenärernas namn

När du bokar din resa är det viktigt att kontrollera att namnen på samtliga deltagare är korrekt stavade, exakt som de står i passen.

Om namnet du uppgett vid bokning inte stämmer med namnet i passet och du vill ändra det närmare avresan, tillkommer alltid ändringsavgifter från flygbolaget eller kostnad för en ny biljett. Vissa flygbolag tillåter inte ändring av namn, inte ens enskilda bokstäver. Det är lätt att undvika ändringskostnader – uppge rätt namn vid bokningstillfället!

Resevillkor

PRO Medlemsresor arrangerar de flesta resor i samarbete med Grand Tours. Om inget annat anges är det Grand Tours resevillkor som gäller.

Resevillkoren följer bestämmelserna enligt Paketreselagen samt Svenska Resebyråföreningens villkor för paketresor. Vi ber dig ta del av våra aktuella Resevillkor. innan du betalar in din anmälningsavgift, senast tio dagar efter bokningstillfället om inget annat framgår.

Resevillkor »

Har du frågor? Tveka inte att kontakta oss, så hjälper vi dig. Du når oss på info@promedlemsresor.se eller tel 08-701 67 80.

Utflykter

På många av våra resor ingår utflykter och entréer i resans pris. På en del resor erbjuds frivilliga tillvalsutflykter. I samband med fjord- och havskryssningar genomförs dessa extra utflykter normalt med engelsktalande lokalguider och vår färdledare medföljer inte alltid. Vi reserverar oss för att extrautflykterna endast genomförs om tillräckligt antal deltagare anmäler sig. Vid inställd utflykt under resans gång, återbetalas eventuellt inbetalt belopp efter hemkomst. På vissa resor är förhandsbokning av utflykter nödvändig.

Vaccinationer

Behovet av vaccination i samband med resa skiljer sig åt beroende på resmål och individuellt hälsotillstånd. Kontakta din läkare, vårdcentral eller vaccinationscentral för närmare information.